تاریخ بازبینی این صفحه: مرداد 1396 

آموزش پزشکی پاسخگو و SDH
 

  آموزش علوم پزشکی به سبب نیاز به عرصه‌های متنوع یادگیری در گستره وسیع شکل‌گیری مسائل مرتبط با سلامت و بیماری مردم، نسبت به سایر آموزش‌ها از ویژگی های خاصی برخورداراست که در آموزش بالینی به مفهوم وسیع آن متبلور می‌شود. پزشکی به عنوان یک حرفه مقدس و به عنوان یکی از حساس‌ترین حرفه‌‌‌ها از هزاران سال پیش مطرح بوده است و اطبا در دوره‌‌‌های مختلف نقش‌‌‌های مهم و حساسی را‌‌ ایفا کرده‌اند. پیشرفت‌‌‌های فناوری و گسترش دانش علوم پایه با سرعتی سرسام‌آور در اوایل قرن بیستم سبب شد که پزشکی کاملا دگرگون و از حالت یک حرفه یا فن که به‌صورت سینه ‌به ‌سینه آموخته و آموزانده ‌‌می‌شد، خارج گردد. مدارس پزشکی در ‌‌این زمان وظیفه تدریس علوم پایه و بالینی و آموزش مهارت‌‌‌های فنی را به دانشجویان بر عهده گرفتند و به همین دلیل بیمارستان‌‌‌های وابسته به مدارس پزشکی به وجود آمدند که عرصه‌ی آموزش مهارت‌‌‌های بالینی باشند.
هدف اصلی آموزش پزشکی پاسخگو فراهم آوردن ملزومات آموزش بر مبنای یادگیری مبتنی بر شواهد است.
مهم­ترین اهداف دانشگاه­های علوم پزشکی تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد و ارائه خدمات بهداشتی- درمانی متناسب با نیازهای جامعه و توجه به امکانات و شرایط موجود در جهت ارتقای سلامت است. نظام آموزش پزشکی باید در جهتی توسعه یابد که بتواند ضمن بهره­گیری از تازه­ترین دستاوردهای علمی جهان با نیازهای جامعه نیز سازگار باشد. به­کارگیری نظام آموزش پزشکی پاسخگو یکی از راه­های نیل به این هدف می­باشد.
به منظور تحقق اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه سلامت و اعتلای نظام آموزش علوم پزشکی از مجرای اجرای اثربخشی بسته­های تحول و نوآوری در علوم پزشکی بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور با اهداف و محورهای ذیل در دستور کار دانشگاهها قرار گرفت و با توجه به تفاهم نامه مورخ  5/8/94 در زمینه اجرایی ساز
ی مأموریت­های واسپاری شده از سوی معاونت محترم آموزشی وزارت متبوع، مأموریت توسعه دانش تعیین کننده­های اجتماعی سلامت به دانشگاه علوم پزشکی قزوین واگذار شد.
 

اهداف  آموزش پاسخگو و عدالت محور:
1- انطباق برنامه­های آموزش عالی حوزه سلامت با نیازهای جامعه به خدمات این بخش
2- تربیت نیروی انسانی و ایجاد بستر مناسب به منظور ارائه خدمات سلامت برای اقشار جامعه با نیازهای خاص مانند سالمندان، زنان، کودکان و ...
3- شناسایی دقیق نیاز به نیروی انسانی حوزه سلامت در سطوح علمی، منطقه­ای و استانی
4-  ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی دانشجویان با توانمندی­های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی


محورهای آموزش پاسخگو و عدالت محور:
1-  طراحی و استقرار نظام شناسایی و ارزیابی نیازهای آموزشی مبتنی بر نیازهای جامعه (بار بیماری­ها و ریسک فاکتورها)، فناوری­های مرتبط با پیشگیری، تشخیص و درمان در حوزه سلامت (مداخلات سلامت)
2-  بازنگری و تدوین برنامه­های آموزشی (کوریکولوم­ها) در راستای پاسخ­گویی به نیازهای جامعه، فناوری­های تشخیصی و درمانی و مرزهای دانش (مرجعیت علمی) به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی
3-  طراحی نظام ایجاد حساسیت و انگیزشی مناسب برای سیاستگذاران، ذینفعان، اساتید، دانشجویان، ارائه کنندگان خدمات به منظور تحقق هر چه بهتر پاسخ­گویی به نیازهای واقعی جامعه و توجه به تعیین کننده­های اجتماعی سلامت (SDH)
4- طراحی و استقرار نظام برنامه­ریزی و مدیریت تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی


 


شرح وظایف


فرایندها
 



  


مسئول کمیته: دکترآمنه باریکانی                                                                           
متخصص پزشکی اجتماعی
دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده پزشکی

پست الکترونیکی: edc@qums.ac.ir 
شماره تماس داخلی : 3150





کارشناس کمیته: 
خانم نسیم شاه قبادیان                            
کارشناس بهداشت محیط                                                      
پست الکترونیکی:edc@qums.ac.ir
خط مستقیم:02833340153

 شماره تماس داخلی: 2533

              

 

بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 8705
تعداد بازديد کنندگان سايت: 53277645 تعداد بازديد زيرپورتال: 2420109 اين زيرپورتال امروز: 871 سایت در امروز: 10175 اين صفحه امروز: 4