• ساعت : ۱۱:۴۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۵/۰۲ 
  • کد خبر : ۱۶۳۳۸
کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین:
كمك های اولیه در زمان عقرب گزیدگی به فرد آسیب دیده، بسیار مهم است

جواد خالقی، کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با بیان اینکه برخلاف تصور عمومی، عقرب ها موجودات مهاجمی نیستند و فقط در مواقعی نیش می زنند که تحریک شوند و برایشان مزاحمتی ایجاد شود؛ گفت: البته کمک هاي اولیه در زمان عقرب گزیدگی به فرد آسیب دیده، بسیار مهم است.

خالقی، علائم عمومی نیش زهردار گونه هاي خطرناك عقرب را شامل: بی قراري شدید، بی حالی، افزایش تحریک پذیري عصبی، تاري دید یا دو بینی، تنگی نفس، بی اختیاري ادرار، انقباض شدید ماهیچه اي، ترشح شدید بزاق، افزایش تعریق، افزایش فشار خون، افزایش و بی نظمی ضربان قلب و تشنج دانست.

 

اهمیت آرامش دادن به مصدوم

این کارشناس با بیان اینکه در زمان عقرب گزیدگی، نخست باید به فرد، آرامش و اطمینان داد، زیرا آرام بودن فرد، باعث کند شدن سرعت جذب زهر می شود؛ گفت: در صورت امکان نیز باید عضو آسیب دیده را پایین تر از سطح بدن(مثلا با آویزان کردن دست و پا) قرارداد و آن را با آتل بی حرکت کرد.

خالقی با این توصیه که کمپرس با آب سرد یا یخ در زمان عقرب گزیدگی، باعث تسکین درد و کند شدن سرعت جذب سم می شود؛ گفت: فشار دادن سریع اطراف موضع عقرب گزیده نیز برای خروج زهر پس از گزش، تا حدودی موثر است. وی البته با تأکید به اینکه آب سرد و یخ نباید مستقیم روي پوست قرار گیرد، زیرا سرما نه تنها بر تسکین درد کمک نمی کند، بلکه بر سرعت جذب زهر کمک خواهد کرد؛ اضافه کرد: باید از سرما دادن بیش از حد محل گزش عضو و از حرکت دادن بی مورد آن پرهیز کرد و بهتر است عضو آسیب دیده، در معرض آفتاب قرار داده نشود.

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین تصریح کرد: سه تا پنج سانتی متر بالاتر از محل گزش در دست و پا را باید با یک پارچه پهن بست؛ به طوری که یک انگشت به راحتی از زیر آن عبور کند. وی افزود هر 10 تا 15 دقیقه یک بار، به مدت 30 تا 60 ثانیه، نوار یا باند باز شود تا عضو آسیب دیده یا دیگر اعضای بدن، دچار ضایعه خون مردگی نشود.

 

شدیدتر شدن اثر زهر عقرب با استفاده از مرفین

این کارشناس با توصیه به نوشاندن مایعات فراوان به فرد آسیب دیده؛ هشدار داد که نباید از فرآوردهای مرفین، مانند: تریاك یا مخدرهاي مشابه برای کاهش درد استفاده کرد؛ زیرا این مواد اثر زهر عقرب را شدیدتر می کند.

وی با بیان اینکه در مورد بریدن، مکیدن، سوزاندن یا داغ کردن محل گزش، توافق نظر وجود ندارد؛ گفت: بعضی از صاحب نظران با این کار مخالف هستند و عده اي هم استفاده از این روش را موقعی مجاز می دانند که رساندن فرد عقرب گزیده تا مرکز درمانی، دو ساعت فاصله داشته باشد. وی ادامه داد برای جلوگیری از عوارض و عفونت جانبی بدن، باید از دست کاری کردن محل گزش خودداری کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درمان محلی و سُنّتی، ممنوع

این کارشناس با اشاره به اینکه از هرگونه درمان محلی و سُنّتی براي فرد عقرب گزیده، باید پرهیز کرد و سریع، او را به نزدیک ترین مرکز بهداشتی و درمانی دارای امکانات تزریق پادزهر انتقال داد، گفت: هنگام مراجعه به مرکز درمانی، اگر فرد آسیب دیده، بانویی باردار است، یا فردی مبتلا به بیماری های کلیوي، قلبی، عصبی است؛ و یا اعتیاد به مواد مخدر دارد، باید پزشک را از این موضوعات آگاه کرد.

وی خاطر نشان کرد: همراه داشتن عقرب به صورت زنده یا مرده در داخل قوطی یا شیشه هاي دارای «در» هنگام مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، به تشخیص گونه عقرب و زهر آن، و در نتیجه، انتخاب روش درمانی مناسب، کمک مؤثري می کند و برای تلف نکردن وقت، بهتر است این کار به عهده شخصی دیگری گذاشته شود.

خالقی با بیان اینکه بسیاري از گونه هاي عقرب، کم خطر هستند و نیش آن ها فقط  باعث بروز درد شدید یا حساسیت و سوزش می شود، گفت: نیش گونه های عقرب، اغلب در محل گزش، تورم موضعی ایجاد می کند و متعاقب آن، سوزن سوزن شدن محل گزش احساس می شود که معمولاً بدون هیچ عارضه اي جدی به صورت تدریجی از بین می رود؛ اما زهر برخی گونه هاي خطرناك عقرب، باعث پاره شدن گلبول هاي قرمز می شود و یا اینکه برخی عقرب ها، زهر مهلک تري دارند و آثار آن،بر سیستم عصبی انسان دیده می شود.

 

امتیاز :  ۳.۴۰ |  مجموع :  ۲۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0