• ساعت : ۱۱:۴۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ 
  • کد خبر : ۱۶۶۳۴
کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین:
تب دنگی از جمله بیماری های قابل انتقال است كه توسط پشه آلوده منتقل می شود

صفیه احمدی زاده کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین اظهار کرد:  تب دنگی از جمله بیماری های دارای ناقل است که توسط پشه آلوده به فرد منتقل می شود. انتقال از نیش پشه آئدس آلوده به ویروس دنگی، انتقال از زن باردار به جنین در دوران بارداری یا در زمان زایمان است.

وی افزود این پشه آلوده در طول روز نیش می زند به هنگام طلوع وغروب خورشید و بیشتر بین ساعت شش تا هشت صبح و یا ساعت چهار و شش بعداظهر این اتفاق می افتد.

 

راهکاری برای جلوگیری از نیش پشه

احمدی زاده بیان کرد برای جلوگیری از نیش پشه از توری پنجره، مواد دورکننده پشه، پشه بندهای آغشته به سم، حشره کش برقی قرصی یا جرقه ای باید استفاده کرد. یا اینکه لباس های با رنگ روشن پوشید که بازوها و پاها را بپوشاند.

 

برای کاهش تولید مثل پشه

این مقام مسؤول تصریح کرد برای کاهش تولید مثل پشه ظروف آب از جمله مخازن و سطل ها را پوشانده شود و تمام زباله هایی که ممکن است آب در آن ها جمع شود را پوشانده و سپس دور ریخته شود. آب مصرف نشده مانند:  مانده را دور ریخته و همه ظروف حاوی آب را بطور مرتب تمیز و آب جمع آوری شده را بطور منظم باید عوض کرد.

 

علائم شدید تب دنگی:

احمدی زاده مسؤول آموزش و ارتقای سلامت به علائم شدید تب دنگی را وجود خون در استفراغ، خونریزی لثه، تنفس سریع، درد شدید شکم و همچنین به علائم خفیف تب دنگی تب همراه با کاهش دمای بدن( زیر 38 درجه سانتیگراد) اشاره کرد وی در پایان افزود در چنین مواقعی فرد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0